Akademisk frihet
Annica Dahlström för fram forskningsresultat som tyder på att män och kvinnor genom årtusendena har utrustats med något olika hjärnor. Bl a har omhändertagandet av avkomman spelat en avgörande roll i denna utveckling. Hon skriver i dagens DN följande:
Ett stort problem i dagens samhälllsdebatt och inom samhällsvetenskap och humaniora är att alla förklaringar av beteenden eller egenskaper hos (grupper av) människor som hänvisar till biologiska egenskaper så ofta brännmärks som reduktionistiska och människofientliga, som om forskare som kommer fram till resultat som på något sätt pekar på att vår biologiska konstitution sätter ramarna för det som är möjligt (och även önskvärt) vore människofientliga eller reaktionära. Dessa antireduktionister argmenterar ofta utifrån två positioner: å ena sidan menar man att en sådan biologism hotar den mänskliga fria viljan, å den andra sidan verkar man argumentera för att denna reduktionism undergräver den långa mänskliga drömmen om skapandet av den perfekta människan med hjälp av olika tekniker i social ingenjörskonst som skulle kunna ge oss mer jämlika, lyckliga varelser om vi bara ändrade på vår kulturella eller socioekonomiska ordning. Den gamla vanliga debatten mellan särarts- och likhetsfeminister poppar upp igen och proppar igen alla seriösa försök att se människans komplexa beteendemönster och sociala organisation som det evolutionära resultatet av både fylogenetiska och ontogenetiska processer och som involverar både den mycket långa process av biologisk utveckling och de olika sociala former genom vilka människan på ett påtagligt sätt också har medverkat till att förstärka vissa selektionsmekanismer. Tyvärr inser inte så många feminister detta, utan önskar bort denna obehagliga biologiska konstitution och många menar istället i detta socialkonstruktivistiska tidevarv att även det biologiska könet är socialt konstruerat och således helt plastiskt och möjligt att påverka genom politiska dekret. Med sådana grunda och politiskt styrda analyser kommer man inte särskilt långt i förklaringen av varför män och kvinnor tenderar att reagera olika i samma situationer, eller varför samhällsordningen är som den är. Allt är inte social konstruerat, utan har olika biologiska grunder. Sedan kanske Annica Dahlström har fel i att söka förklaringarna i hjärnstrukturen, men själva grundpostulatet som förs fram av motståndarna, att alla sådana hypoteser är tecken på vetenskaplig ohederlighet eller desinformation blir bara desperata hugskott för att försvara en annan ståndpunkt, en ståndpunkt som har mycket liten vetenskaplig grund, utan är mer uttryck för politiskt önsketänkande.
I grunden är det en fråga om akademisk frihet att orädda forskare som Annica Dahlström ska kunna utföra sin forskning utan att hudflängas av politiskt korrekta debattörer som går emot allt som andas något slags biologism eller reduktionism. Diskussionen kan dock öppna för en mer nyanserad bild av hur vi formas av både biologiskt och socialt arv och likaledes biologisk och social miljö. Låt oss hoppas det.
Glöm inte att vi har en hjärna som formats under miljontals år av evolutionära tryck, där omhändertagandet av avkomman spelat den mest avgörande rollen. Det är därför vi i dag fortfarande har två typer av beteenden och två typer av hjärnor, som genererar dessa beteenden. Därför lever vi i dag!Jag har tyvärr inte läst några av hennes forskningsrapporter, men det är mycket möjligt att hennes förklaringar är relevanta och trovärdiga för att förklara vissa skillnader mellan män och kvinnor. Det vore t o m märkligt om inte vissa av de skillnader i beteenden som vi kan se mellan kvinnor och män kunde förklaras med hänvisning till bl a skillnader i hjärnstruktur. Mer relevant vore nog dock att titta på hormoniella skillnader och även vissa andra genetiska faktorer.
Ett stort problem i dagens samhälllsdebatt och inom samhällsvetenskap och humaniora är att alla förklaringar av beteenden eller egenskaper hos (grupper av) människor som hänvisar till biologiska egenskaper så ofta brännmärks som reduktionistiska och människofientliga, som om forskare som kommer fram till resultat som på något sätt pekar på att vår biologiska konstitution sätter ramarna för det som är möjligt (och även önskvärt) vore människofientliga eller reaktionära. Dessa antireduktionister argmenterar ofta utifrån två positioner: å ena sidan menar man att en sådan biologism hotar den mänskliga fria viljan, å den andra sidan verkar man argumentera för att denna reduktionism undergräver den långa mänskliga drömmen om skapandet av den perfekta människan med hjälp av olika tekniker i social ingenjörskonst som skulle kunna ge oss mer jämlika, lyckliga varelser om vi bara ändrade på vår kulturella eller socioekonomiska ordning. Den gamla vanliga debatten mellan särarts- och likhetsfeminister poppar upp igen och proppar igen alla seriösa försök att se människans komplexa beteendemönster och sociala organisation som det evolutionära resultatet av både fylogenetiska och ontogenetiska processer och som involverar både den mycket långa process av biologisk utveckling och de olika sociala former genom vilka människan på ett påtagligt sätt också har medverkat till att förstärka vissa selektionsmekanismer. Tyvärr inser inte så många feminister detta, utan önskar bort denna obehagliga biologiska konstitution och många menar istället i detta socialkonstruktivistiska tidevarv att även det biologiska könet är socialt konstruerat och således helt plastiskt och möjligt att påverka genom politiska dekret. Med sådana grunda och politiskt styrda analyser kommer man inte särskilt långt i förklaringen av varför män och kvinnor tenderar att reagera olika i samma situationer, eller varför samhällsordningen är som den är. Allt är inte social konstruerat, utan har olika biologiska grunder. Sedan kanske Annica Dahlström har fel i att söka förklaringarna i hjärnstrukturen, men själva grundpostulatet som förs fram av motståndarna, att alla sådana hypoteser är tecken på vetenskaplig ohederlighet eller desinformation blir bara desperata hugskott för att försvara en annan ståndpunkt, en ståndpunkt som har mycket liten vetenskaplig grund, utan är mer uttryck för politiskt önsketänkande.
I grunden är det en fråga om akademisk frihet att orädda forskare som Annica Dahlström ska kunna utföra sin forskning utan att hudflängas av politiskt korrekta debattörer som går emot allt som andas något slags biologism eller reduktionism. Diskussionen kan dock öppna för en mer nyanserad bild av hur vi formas av både biologiskt och socialt arv och likaledes biologisk och social miljö. Låt oss hoppas det.
7 Comments:
Ett mycket tänkvärt och välformulerat inlägg. Tack för det!
Tack själv! Jag har som sagt inte följt debatten helt och hållet, men jag opponerar mig mot den ideologiska styrningen av forskningen. Jag ser lite för mycket av det i min vardag och hoppas att man kan finna vägar för att åter hävda den vetenskapliga autonomin.
Sen kan ju även feminister eller andra politiskt övertygade genomföra god forskning, men bara om de inte låter den styras av de politiska övertygelserna.
Ha det bra och låt tusen blommor blomma!
Fast jag upplever inte att motståndet är så mycket mot forskningen, eller ens resultaten. Snarare mot de slutsatser som AD drar av resultaten. De slutsatserna kan nog anses vara politiserade och AD måste därmed utstå politisk/ideologisk kritik precis som andra debattörer. Det har inget med klimatet för forskare i gemen att göra.
Som sagt: Jag tycker inte att AD ska undanhållas kritik och mycket av det hon skriver verkar vara högst tveksamma saker, men klimatet för forskare inom samhällsvetenskapen och för debattörer inom den politiska sfären är inte gott när man pådyvlas ett perspektiv som inte längre behöver resoneras kring. Det socialkonstruktivistiska perspektivet är här förödande för hela forskningen. Inom natuvetenskapen är det dock bättre ställt.
Det är inte alls bättre ställt inom naturvetenskapen, ett års prenumeration på läkartidningen är allt som behövs för att bli av med den önsketanken... eller, det är nog bättre ställt om man ogillar socialkonstruktivism. Konservatism passar bättre. Läkare, bah.
dessutom undrar jag om du inte åkt för mycket skridskor på sistone, för du verkar vara ute på lite hal is. varför denna plötsliga kärlek till gener? jag tycker det verkar som att så fort man får svårt att bevisa saker så kan man helt sonika hänvisa till evolutionen. och det bevisar egentligen ingenting. biologi är ett alldeles för lätt sätt att komma undan med konservativa idéer.
och varför skulle likhets/särartsfeminister vara så hopplöst ytliga? Särartsfeministerna gillar ju just den "biologi" som kanske även herr prometheus själv börjat anamma?
Bla bla...
Jag 'anammar' ingen biologi, men jag har lite svårt att förstå hur det kan vara så uppseendeväckande för vissa att biologin spelar någon roll i hur vi beter oss. Jag är varken särartsfeminist eller konservativ utan ser mig själv som tillhörande något slags vänsterfalang, men den hörnan i politiken har ju tyvärr besudlats av diverse svaga karaktärer som tror att attacker på (natur)vetenskapen skulle vara radikalt i sig. Ta och läs Sokals och Bricmonts bok Intellectual Impostors och Gross' och Levitts bok Higher Superstition, så kan du kanske se hur fel det kan bli och tyvärr alltför ofta blir när vänsterdebattörer inte förmår se något av världen pga sina politiserade och politiserande glasögon.
Kärlek till gener? Vad är det för trams? Kärlek till vår biologiska konstitution? Kärlek till att vi är begåvade med DNA och RNA och olika hormoner etc?
Evolutionen bevisar ingenting? Är vi resultatet av evolutionära processer eller har vi skapats av vår herre, den gode Guden i himlen, eller producerar vi oss själva?
Lägg ner tramset!
Jag är psykologstuderande och känner att jag måste kommentera det du skriver- att det skulle ligga bättre till inom naturvetenskapen skulle jag säga är en helt felaktig uppfattning (psykologen i uppsala ser sig mycket som naturvetenskaplig- det kan man ju dessutom tycka vad man vill om men det hör kanske inte riktigt hit)man serveras en "sanning" och inte alls mycket kritiskt tänkande. För såklart går det att ifrågasätta naturvetenskapen också- och då menar jag inte dna-kedjan, utan snarare saker som har att göra med evolutionen, vad vi forskar på, med vilken förförståelse osv.
När det gäller Annika dahlström så har hon dessutom ett ganska så stort stöd- inte i politiskt korrekta samhällsvetarkretsar när det är som att svära i kyrkan att nämna hennes namn, men hon föreläser för hjärnfonden, hamnar i tv-soffor osv. hon säger det som många tycker om att höra helt enkelt.
Jag håller med dig om att forskning inte ska styras av åt vilket håll poltiken blåser, det är kanske bättre att angripa annika dahlström på grunder av att hon är ovetenskaplig och inte att hon tycker "fel".
Samtidigt kan man också fråga sig vad man ska forska på och varför. varför är man så intresserad av hjärnskillnader på kvinnor och män? (du skulle bara veta hur mkt sånt man lär sig på psykologen!)Skillnaderna är oftast knappt signifikanta eller mycket små,och större inom grupperna kvinnor och män. ändå bräker man på om dem. Det är väl också politik om något? och man kan fråga sig hur reaktionen skulle bli om man forskade likadant på olika etniciteter...
Sist men inte minst tycker jag det är uttjatat att tycka att debatten mellan likartsfeminister och särartsfeminister är uttjatad. med annika dahlström i debatten skulle jag säga att den i högsta grad är aktuell. men det är ju naturligtvis min personliga åsikt.
Post a Comment
<< Home