Thursday, January 15, 2009

Att lära sig från sitt förflutna


Israel bombar nu sönder och samman det getto som man har skapat i Gaza för palestinierna. Över 1000 personer har nu dödats, många fler har skadats och man har slagit ut el, vattenförsörjning och matförsörjning. Man skjuter mot ambulanser, dödar sjukhuspersonal, förvägrar barn hjälp när deras föräldrar har dödats, och nu, senast beskjuter man även FN:s biståndsorgan UNRWA:s huvudkontor, där minst 700 palestinier hade tagit sin tillflykt.... Förråd av mat, mediciner och andra livsnödvändigheter brinner nu upp.
Gaza brinner, människor dör av direkt israelisk eld och man kommer kanske snart även se hur de fångna i detta världens störta utomhusfängelse, detta getto, dör av svält, förgiftning eller i farsoter som kommer i vattenbristens, läkarvårdsbristens och matbristens spår. Människor har inte möjlighet att vare sig fly eller kämpa tillbaka. Allt motstånd mot den Israeliska övermakten ses som terrorism.

Kanske har den sk judiska staten lärt sig av sina erfarenheter i den nazistiska förföljelsen av det egna folket? Där tvingades man in i getton, där bombades och gasades man ihjäl, där sattes fångvagnar och lador med judar i brand...

Nu har offren blivit bödlar, men mönstret är detsamma... En demonisering av motståndaren, ett avhumnaniserande av det palestinska folket som man sedan kan krossa som den ovärdiga varelse man nu ser det som. Sionismen tar nu former som liknar den nazism man själv utsattes för. Man lär av sitt förflutna, men på ett ytterligt avskyvärt sätt. Det är skamligt, förfärligt och djupt tragiskt för inte bara palestinierna utan även för judarna själva. Genom att handla på detta sätt beträder de samma väg som ledde till deras egen katastrof. Med egen kraft är de nu på väg att bana väg för en motreaktion som riskerar att bli den israeliska nationens undergång. Genom denna slakt i Gaza riskerar man att få en ursinnig arabisk omvärld att sluta upp bakom ett islamistiskt program som är långt mycket farligare än Hamas och Hizbolla.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

<< Home