Wednesday, February 01, 2006

Behovet av rationalisering i de muslimska länderna

I min senaste blog skrev jag att bilderna av Muhammed i Jyllandsposten var osmakliga och konstnärligt undermåliga. Jag borde kanske ta tillbaka det, eftersom jag faktiskt inte tycker så mycket alls om deras konstnärliga värde och att jämföra dem med de nidbilder på judar från 1930-talet kanske inte heller är så träffande då de faktiskt inte uttrycker på samma sätt en så kategorisk bild av att alla muslimer skulle vara av ett visst terroristiskt slag. Med tanker på reaktionerna från så många i den muslimska världen och också från muslimer i västrä det snarare så att jag ser det som en helt berättigad framställning av hur religionen kan användas just så förfärligt förtryckande som bilderna ger vid handen: Vad ger vissa som bekänner sig till islam rätten att bestämma över vad vi i väst ska se som kränkande? Med vilken rätt kan man angripa ett helt folk för vad man anser vara en vanhelgande framställning av deras sk profet?
jag är tyvärr för dålig på att teckna så jag kan inte själv göra några bilder (i fallet med islam är ju alla avbildningar av profeten förbjudna, så även förskönande bilder skulle vara kränkande) av profeten. Jag vet inte om jag har så stor lust att häda heller i denna fråga, men jag känner stor avsmak över hur så många i dessa länder så öppet demonstrerar sin avsmak mot Jyllandsposten och mot Danmark istället för att ta itu med sina verkliga problem: Fattigdom, brist på demokrati, brist på öppenhet, brist på utveckling.

Vi i väst har själva varit i en situation som i mycket liknar deras, med intolerans, prästerligt förtryck och skriande fattigdom. Låt oss hoppas att dessa människor kan rycka sig upp ur sitt armod och genomgå en liknande rationaliserings- och moderniseringsprocess. Kasta religionen på sophögen!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home