Monday, January 26, 2009

Polisens psykologiska kompetens

Åter har en psykiskt sjuk person blivit ihjälskjuten av en utkommenderad grupp poliser. Han hade själv ringt till SOS alarm och hotat att skjuta om polis kom till platsen. När polisen kom till platsen hotade mannen dessa med en enligt polisen 'rätt ansenlig kniv' och trots att man var runt tio poliser på plats kunde man inte göra något annat än att oskaddliggöra, dvs döda, mannen som gjorde ett utfall mot polisen. Mannen dog i stort sett omedelbart av skottskador i bål och i ben.

Hur kommer det sig att polisen inte klarar av att hantera en sådan situation utan att ha ihjäl den person som man uppenbarligen är utsänd för att hjälpa? Har polisen någon psykologisk beredskap att möta en förvirrad människa med lugnande ord istället för dödande kulor? Det finns uppenbarligen stora brister i polisutbildningen då dessa saker fortsätter att inträffa. Det finns nu inga andra vittnen till händelsen än polisen, så man kan inte förvänta sig att något sakligtoch grundläggande granskande av händelsen kommer till stånd.

Tragiskt, upprörande, rättsosäkert och mycket illavarslande när medborgare blir ihjälskutna av den ordningsmakt som är satt att vaka över deras säkerhet. Denna gång hade offret själv ringt till SOS alarm, förra gången hade föräldrarna till offret ringt för att få hjälp med en förvirrad son. Det behövs uppenbarligen bättre utbildning och förberedelse hos polisen för att kunna hantera dessa situationer och det behövs nu en grundläggande utredning om vad som hände vid nattens dödsskjutning.

Labels: , ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Överhuvudtaget är det förvånande att polisen stiger över tröskeln när dom vet att han sitter med knivar vid köksbordet, borde inte vara så svårt att räkna ut att situationen snabbt kan bli mycket trängd i en liten sommarstuga. Mannen var ju även hotfull vilket poliserna viste om. Med dom fakta som presenteras i DN verkar hela agerandet väldigt korkat.

Monday, January 26, 2009 8:30:00 am  
Anonymous Anonymous said...

Svaret varför det blir så här är väl lika enkelt som varför israeliska soldater använder övervåld mot civila. Polisen granskar sig själva liksom Israel granskar sig själv. Det finns ju ingen makt som står över polisens ständiga övervåld. Därmed inte sagt att majoriteten av svenska poliser utövar övervåld, det tror jag förstås inte.

När man på så många ställen i världen tillgriper oproportionerligt övervåld, är det ofrånkomligt att det söker sig vissa kategorier människor till yrken där våldsutövning är legitimt. Människor som egentligen borde hållas under särskilt uppsikt. Men i stället tilldelas de skjutvapen.

Givetvis hade det gått att få ut den psykiskt sjuke utan att döda honom.

Polisen såg ju genom fönstret att han var knivbeväpnad. Att då gå in är rena provokationen för att få honom att anfalla och för att få lov att skjuta honom. Hans syfte var ju att göra självmord vilket polisen nu spelade med i och dessutom kände till.

Monday, January 26, 2009 11:06:00 am  
Anonymous Anonymous said...

Vad var detta om? Har inget minne av fallet. Jag hamnade bara av en slump på detta inlägg då jag själv sitter och letar information om Poliser och psykologi. Vad är deras uppgift och vad har dom för utbildning. Denna händelse är fruktansvärd tycker jag. Jag har träffat riktigt bra människor som vill hjälpa andra, en Polis ska endast skjuta då han befinner sig i livsfara, om det går om personen nu är påverkad av droger etc, då kan man försöka att göra personen farlamad dvs att man nedsätter personens förmåga att gå. Då kan man omhänderta personen enklare. Detta är tragiskt och en skandal för Svenska Polisen. Polischefer är medvetna om detta vilket är sjukt, men det läcker ändå ut i media. Det finns riktigt bra poliser som är vuxna och tar ansvar och är seriösa med yrket och fungerar som PSYKOLOGER på plats för de är deras jobb. Svensk Polis består av så många "oäkta falska" människor. Maktsökandes, händer i fickor etc. Jag har själv sett detta med egna ögon. En Polis ska analycera om det utgör fara eller om det ärfråga om brott. Småbarn som har fått sin lilla bricka och inte har någonting roligare att göra. Dom flesta är väktare. Nu har jag själv inte blivit utsatt. Men som jag vet och studerat om så vet jag att dom finns därute och det är tragiskt. Jag väntar bara på att dagen ska komma att det händer en själv någonting! Nu talas det inte om alla. Utan jag respekterar Poliser och dom "kunnande" i yrket. Undra vad som hände vid skjutningen igentligen? Jag tror inte att det var 9st riktigt vuxna människor på plats som var poliser med bra utbildning som kan människor och läsa av situationer. Jag har sett höga chefer som bara "är bra på yrket" men är helt psykiskt störda och lider av alla tänkbara fobier. Dom har noll koll på människor. Om jag ska vara ärlig så är jag rädd för Svenska Polisen då jag är medveten om allt detta. Kram

Tuesday, January 10, 2012 6:44:00 pm  

Post a Comment

<< Home