Thursday, March 11, 2010

Religionen kränker människorna

'Varför kränka vanliga muslimer?' frågar Nalin Pekgul i dagens SvD. Hon skriver om hur avskyvärd hon finner Lars Vilks’ framställning av Muhammed som rondellhund. Hon beskriver hur hon känner sig personligen sårad:
För muslimer är hunden oren. Att framställa profeten Mohammed som en hund är därför mycket sårande. Karikatyrer som driver med makten eller förlöjligar våldsverkare kan man begripa, men detta? Varför kränka vanliga muslimer?
Att kritisera en religion innebär alltid att man riskerar att ‘såra’ dem som omfattar denna religion. Vägen från ett tillstånd av påtvingat självbedrägeri är smärtsam. Upplysningen har alltid stött på motstånd inte bara från dem som befinner sig i ledande positioner inom kyrkor och andra religiösa inrättningar som på olika sätt försöker hålla människorna förtryckta med hänvisning till en religiös ordning, utan även från dem som är förtryckta i och genom denna religion. Religionen i sig är, som Marx påpekade, ett opium för folket, både i den meningen att den förslavar människorna och gör dem till fogliga redskap för dem som innehar makten i samhället, samt i meningen att det är ett slags illusoriskt lyckorus för dem:
Det religiösa eländet är samtidigt uttrycket för det verkliga eländet som det är protesten mot detta verkliga elände. Religionen är de betryckta kreaturens suck, hjärtat hos en hjärtlös värld, anden i andefattigdomens tillstånd. Den är folkets opium.
Att upphäva religionen som folkets illusoriska lycka är att kräva dess verkliga lycka. Kravet att det skall uppge illusionerna om sitt läge är kravet på att uppge ett tillstånd som behöver illusionerna. Religionskritiken är alltså ett embryo till kritiken av den jämmerdal, vars gloria religionen är.
Att Nalin Pekgul och andra som säger sig vara progressiva och för ett sekulärt samhälle ändå är så indoktrinerade i sin syn på vad som är heligt och vad som är orent att hon störs av hur en ganska medioker svensk konstnär framställer det som sägs vara guds profet på jorden visar hur oklar hennes bild är av människans rätt till självbestämmande. Hon förstår inte att islam, liksom de andra två stora monoteistiska världsreligionerna judendom och kristendom, i sig är förtryckande och kvarlevor från en tid då människan förslavades i ett system där den allsmäktiga guden har oinskränkt makt över de patetiska små människorna som han har skapat för att glorifiera sin existens. Naturligtvis är det inte så, människorna har naturligtvis själva skapat denna gudom för att de inte har förmått förklara den komplexa världen och det till synes absurda mänskliga predikamentet. Religionen har gett en tröst för människan i hennes ofattbara sårbarhet i en värld som hon inte kan kontrollera och som hon inte till fullo förstår.

Alla religioner, i synnerhet de missionerande, som kristendom och islam, säger sig vara ’kärleksreligioner’, men det är en tvetydig kärlek som man predikar. Man predikar även gudsfruktan som det sammanhållande kittet, det som ska hålla människorna ifrån det okontrollerade och skändliga köttet, som leder henne in i fördärv och förtappelse. I ett upplyst samhälle är det inte fruktan för guds straff som håller samman människorna, utan vetskapen om att vi alla är beroende av varandra och att vi därför måste skapa en ordning inom vilken vi alla kan samvara. Steget är bort från det som Kant beskriver som ’människans självförvållade omyndighet’.
Upplysning är människans utträde ur sin självförvållade omyndighet. Omyndighet är oförmågan att använda sitt eget förstånd utan ledning av andra. Självförvållad är denna oförmåga då dess orsak inte ligger i brist på förstånd utan brist på beslutsamhet och mod att använda det utan andras ledning. Sapere aude! (Våga veta!) "Hav mod att använda Ditt eget förstånd" är alltså upplysningens valspråk.
Det som verkligen är kränkande i detta sammanhang är de religioner som fortfarande tvingar på människorna sina vidskepliga dogmer och som får människor att döda och dö för sin religion. Pekgul och andra borde rikta in sin kritik mot dessa auktoritära tankesystem istället för att lämna ett halvhjärtat stöd för någon som är utsatt för dödshot och samtidigt släta över detta dödshot genom att tala om att hon känner sig kränkt i sin vidskepliga tro att hunden är oren. Guds händer är inte bara orena utan helt igenom blodindränkta. Det är inte religionskritiken som är den största kränkningen av människorna, utan religionen i sig. Som Voltaire uttryckte det på 1700-talet: 'Ecrasez l'infâme!' Krossa den skändliga!

Se även Lena Anderssons utmärkta artikel. Se även SvD om EU:s ambivalenta inställning.

Labels: , ,

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag har flytt Iran, vad ska jag fly nu då? Islam är här och vi som har lämnat islam är undertryck. Islamister hotar oss jämt. Jag har lämnat Islam på grund av islam handlar om HAT, TERROR, MORD och STENING. Jag orkar inte mer hat, terror och mord. Islam har ruinerat hela mitt liv. Islam är mycket farlig, vänta bara för att se. Jag har lämnat Islam men de är ständigt efter oss för att döda oss.
Mvh/ jennifer

Thursday, March 11, 2010 10:42:00 am  
Anonymous Anonymous said...

Stort tack för att du vågat lämna islam trots mordhot, och tack för att du vågar säga vad du tycker.
I och med Vilks inser nog vanligt folk att yttrandefriheten är på väg att försvinna.
Gå med i den nya religionen Knostigsim, som strikt är för yttrandefrihet och försvarar de som utsätts för religionsförtryck.
http://knostig.wordpress.com/2010/03/11/nalin-pekgul-har-krankt-mig/

Thursday, March 11, 2010 11:53:00 am  
Anonymous Anonymous said...

Vet ni vad Islam har gjort med min familj? Vi hade bara böcker och Islamister dödade hela mina familj i Iran. Jag kan inte vara tyst längre. Jag vill säga att Islam är mot allting som rör sig. Islam är mot mänskliga rättigheter. Islam är mot böcker, ritningar, tidningar och debatter. Islam handlar om piska, stena, mörda, döda och avrätta folk som vill ha demokrati. jag lämnade Islam eftersom Islam kränker mina rättigheter. Jag är kvinna och i Islam kvinnor har ingen rättigheter. Kvinnor är halva män och måste stenas tills död. Förtryck mord och terror, det är allt vad jag har lärt av islam.Islam är farlig. Islam har tagit all min familj, min barndom och min framtid!
Mvh/ jennifer

Thursday, March 11, 2010 12:01:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Vet ni vad Islam har gjort med min familj? Vi hade bara böcker och Islamister dödade hela mina familj i Iran. Jag kan inte vara tyst längre. Jag vill säga att Islam är mot allting som rör sig. Islam är mot mänskliga rättigheter. Islam är mot böcker, ritningar, tidningar och debatter. Islam handlar om piska, stena, mörda, döda och avrätta folk som vill ha demokrati. jag lämnade Islam eftersom Islam kränker mina rättigheter. Jag är kvinna och i Islam kvinnor har ingen rättigheter. Kvinnor är halva män och måste stenas tills död. Förtryck mord och terror, det är allt vad jag har lärt av islam.Islam är farlig. Islam har tagit all min familj, min barndom och min framtid!
Mvh/ jennifer

Thursday, March 11, 2010 12:02:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Jag är stolt på dig, Lars. Islamister är inte offer. De har mordet hela min familj i Iran. Jag har kommit hit att vara fri och inte under tryck. Jag älskar dig LARS. Även om de döda dig, du är djupt i vår hjärta. Du är hjälte. Du är mycket stor. Du är enda som är inte tyst.
Jag älskar dig, Lars Vilks. Jag vill inte vara i helvetet Iran. Du påminner mig att jag bor fortfarande i Sverige.
Mvh/ jennifer

Thursday, March 11, 2010 12:18:00 pm  
Anonymous Henke said...

Det är märkligt att Pekgul angriper Lars Vilks, en marginaliserad "konstnär" som fått lite mediautrymme. Att Vilks inte får sparka nedåt. Det är alltså det som debatten handlar om, stackars troende av Islam kan bli kränkta.

Fast med hennes resonemang borde det ju alltså vara ok för t.ex. förtryckta iranier att rita karikatyrer av Mohammed? De sparkar ju verkligen uppåt.

Thursday, March 11, 2010 2:34:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Vad man än har för inställning till islam och religion i allmänhet är det svårt att tro att den här sortens provokation som självändamål kommer att så tvivel i någon troendes sinne eller få dem att ifrågasätta sin egen tro. Provokationer à la Vilks handlar bara om att predika för de de redan frälsta, om uttrycket ursäktas.

Över huvud taget är det överoptimistiskt att hoppas på att ifrågasättanden från andra religioner och kulturer kommer att uppfattas som något annat än främmande religions försök att sno åt sig marknadsandelar.

Friday, March 12, 2010 7:49:00 pm  
Anonymous Natalia said...

"Alla religioner, i synnerhet de missionerande, som kristendom och islam" - kvalificerad skit snack, Prometheus! Utbilda dig i Vedisk kunskap!

Tuesday, September 10, 2013 12:30:00 pm  

Post a Comment

<< Home