Wednesday, March 10, 2010

Vilk och kulturvänsterns postkoloniala blindhet

Igår greps sju personer för att ha planerat att döda Lars Vilks för hans ’brott’ att ha framställt profeten Muhammed som rodellhund. Ledare för al-Quaida utfäste för tre och ett halvt år sedan ett en belöning för den som avrättade den svenska konstnären för hans illdåd. Liksom vad som hände efter publiceringen av Muhammedteckningarna i den danska tidningen Jyllands-Posten är det kränkta religiösa känslor som leder till att man på detta sätt kränker det som vi ser som en av de grundläggande mänskliga fri- och rättigheterna, rätten att uttrycka sin åskådning i tal och skrift utan risk att bli straffad eller på annat sätt förföljd för denna handling, så länge åsikten inte strider mot andra rättigheter. Detta förebehåll är viktigt, framförallt för att det ger skydd mot företeelser som vi inte finner förenliga med ett humant samhälle, som t ex hets mot folkgrupp. Ibland kommer konflikten mellan dessa två principer, yttrandefriheten och skyddet av utsatta grupper i öppen dager, som t ex när partier och grupper som har öppet främlingsfientliga idéer ändå tillåts verka inom ramen för det demokratiska systemet. Man skulle kunna säga att detta är ett pris som vi tvingas betala för det öppna samhället. Även djupt odemokratiska grupper, som har det demokratiska samhällets nedmontering på sin agenda tillåts verka inom detta system. Hotet mot det demokratiska öppna samhället kommer nu från flera olika håll och har helt olika sätt att argumentera, men motståndarna finner varandra i angreppen på det moderna öppna samhället.

Det är detta sammanhang vi måste se hoten mot bl a Lars Vilks. Det är ett angrepp inte bara mot honom personligen, utan mot hela det värdesystem som vi i västvärlden bekänner oss till och på vilket vårt samhälle vilar. Stödet för honom måste vara starkt och ges öppet av både politiker, rättsväsendet och av andra representanter för kulturen. Det är därför glädjande att se hur uppslutningen för honom är så stor från ledande medier. En intressant iakttagelse är dock att man är så rädd för att uppröra dem som attackerar det sekulära öppna samhället att man nästan genomgående undviker att tala om hur detta hot har en religiös bakgrund. Man talar allmänt om hotet mot det öppna samhället, men sällan om hotet mot det sekulära samhället, som faktiskt är en betydande del av hur det moderna samhället har byggts upp kring principen om den enskilda människans okränkbarhet och i avståndstagandet mot religiösa föreställningen om en gudomlig ordning.

Särskilt iögonfallande är därför Maria Schottenius’ lilla korta uppmaning att vi måste stödja Vilks i dagens Dagens Nyheters kulturdel. Hon skriver att

’Det han utsätts för är ren kriminalitet, det har ingenting med religion eller kultur att göra.’ I nästa mening uppmanar hon till tydlighet i diskussionen av Lars Vilks och hans provokationer:
Lars Vilks har rätt att rita vilka teckningar han vill. Yttrandefrihet och tryckfrihet är avgörande i en demokrati. Lars Vilks måste stödjas. Försöken att skrämma honom eller andra människor genom att prata om respekt inför religion och samtidigt hota med mord är inte värda mer respekt än vad vi visar vilken kriminell knivmördare som helst.
Det här är inte frågan om att vi inte ska visa respekt för dem som försöker skrämma människor till tystnad, utan en fråga om att korrekt kunna se varifrån hoten mot våra grundläggande principer kommer ifrån. Detta hot har i allra högsta grad med religion att göra. Människor agerar i tron att deras gud ger dem rätt att handla på sätt som strider mot världsliga lagar. Religionen ger dessa människor en övertygelse och en styrka som gör att de faktiskt är mycket farligare än ’vilken kriminell knivmördare som helst’.

I dessa sk postkoloniala tider, där alla hänvisningar till några som helst kulturella motsättningar baserade på religion, annat än de historier som pekar på den kristna världens övergrepp mot resten av världen, är tabu, har vi avhänt oss av de instrument som behövs för att se hur konflikter i den värld som har uppstått efter det kalla krigets slut utformas och får sin logik. Även om Huntingtons tes om civilisationernas kamp kan ses som en grov förenkling av ett komplext förlopp är det ändå en fingervisning om hur framtida konflikter kan komma att få uttryck. (Huntingtons bok är dock mycket mer nyanserad än vad många debattörer anser. Det verkar som att många fördömer denna bok utan att ha läst den.) Vi kommer då också se interna stridigheter inom dessa civilisationer och jag menar att en av de stora grundläggande konfliktområdena kommer att vara frågan om religionens ställning, där religion och sekularism kommer att stå mot varandra.

Schottenius talar om att det är ’groteskt’ att Vilks' teckning av Muhammed som rondellhund kan kosta honom livet. Det är groteskt, men inte något som vi inte kan förklara om vi antar ett perspektiv annat än det som den postkoloniala vänstern anammar. Vi har i Europa en lång och mödosam kamp mot religiöst förtryck bakom oss. Det har varit en framgångsrik kamp. Människorna i de sekulära europeiska samhällena har i mycket högre utsträckning än någonsin tidigare möjlighet att själva välja hur de vill leva sina liv, utan dekret och pålagor från religiösa instanser. Denna frihet ser de flesta idag som en självklarhet. Ett av hoten mot denna frihet och kanske det största hotet, kommer från å ena sidan religiösa fanatiker som ger sig själva rätten att ställa sig över rättstaten genom attacker som dem mot Vilk och andra ’provokatörer (som Rushdie t ex), å andra sidan den nyreligiositet som sprider sig i västvärlden. Det intressanta är att dessa två grupper ibland finner varandra i framförandet av olika typer av inskränkningar i yttrandefriheten med hänvisning till att religiösa känslor inte får kränkas.

I detta sammanhang är Schottenius’ förringande och närmast bagatelliserande av hotet mot det demokratiska samhället groteskt. Vad vi har att göra med är en återgång till närmast medeltida föreställningar om vad som är rätt och fel och vi måste vara klara och tydliga i vår kritik av denna på vidskepligheter baserade världs- och människosyn och i försvaret av det moderna, sekulariserade, öppna och demokratiska samhället.

Andra bloggar: Peter Englund, Röda Malmö
Se även DN, Expressen, SvD, Aftonbladet, Guardian

Labels: , ,

9 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Den som tar sig själv på alltför stort allvar riskerar att framstå som löjlig; den som konsekvent kan skratta åt sig själv gör inte det. Oscar Wilde

Frihetens spännvidd kan mätas på leendets bredd.

När det inte finns något att skratta åt kommer satirikerna till världen.

Av en rad nollor är det lätt att göra kedjor.

Alla människor älskar friheten och tycks sträva efter att krossa den. Stanislaw Jerzy Lec

Den vidrigaste mops kan utdela ett dödligt bett; det fordras bara att han har rabies. Paul Valéry

Wednesday, March 10, 2010 1:53:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Äsh tycker det är så löjligt att västvärlden gömmer sig genom s.k "yttrandefrihet",

Men trots att jag tar åt mig utav vad den här idioten ritat, så skulle jag inte mördat honom, men däremot så önskar jag att muslimer kunde göra lite fler satirer på er, små löjliga västerläningar och gömma oss bakom yttrandefrihet som ni gör, rita lösaktiga västerländska kvinnor och män, göra narr av tyskland och andra världskriget sådant som ni tycker är känsligt borde muslimer i västvärlden och runt om i världen göra satirer på.


Jag personligen skulle göra narr av den vita västerländska manen som alltid tro sig stå högre än allt och alltid tro sig ha rätt haha, så jävla banalt så det inte är sant!

/zebris
/zebris

Wednesday, March 10, 2010 5:19:00 pm  
Blogger Prometheus said...

Hej Zebris! Kom igen! Gör narr av oss! Gör satirer över den vite mannen och hans tro att han står över alla andra...

Jag tycker att Lars Vilks' konst är undermålig, men jag försvarar hans rätt att utöva den. Jag försvarar också västvärldens demokratiska och öppna system. Det må vara banalt, men en mycket stor tillgång för de människor som lever där.

Wednesday, March 10, 2010 5:41:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Nej tack jag håller högre nivå och kan inte göra narr av mina medmänniskor även om de gör mycket som jag inte tycker om.

Men det finns ingen tvekan om att den vita västerländska manen är den som förtryckt/förtryckar och lär fortsätta förtrycka världen mest.

Men er s.k tillgång förtrycker 2 andra miljarder människor och eftersom religion är personlig så får västvärlden stå för att det kommer många personliga reaktioner därav att många muslimer blev upprörda.

Sen t.ex danska kariktyrerna, kom inte o säg att det är yttrandefrihet, dem i sig är otroligt islamofobiska och därav tycker jag de förtjänar den kritik de fått i Mellanöstern. Jag personligen svarar genom att bojkotta danska varor.

Wednesday, March 10, 2010 6:47:00 pm  
Blogger Abab said...

So fucking what om två miljarder dårar som på fullaste allvar tror på nån inbillad ökengud blir "kränkta"? Varför i helvete skulle det vara dåligt att vara islamofob? Eller kristofob? Eller judofob? Alla är de patrask som ska fördrivas till världens ände och dumpas i havet.

Jag må vara registrerad pacifist men snart kan jag knappt vänta på det heliga kriget då man får gå ut och meja ned påvar och biskopar...

Wednesday, March 10, 2010 9:01:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Dan!
Din mamma är en dåre, vem fan är du o tro att du står högre än 2 miljarder människor?

Haha, hade gärna velat se dig våga "driva" bort mig exempel till havet, haha lycka till!

Zebris

Wednesday, March 10, 2010 11:55:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

I vänstervärlden brukar man vara snabb att påpeka att de enda som röstar på Sverigedemokraterna och andra liknande partier är ett fåtal lågutbildade, fattiga människor med enkla arbeten.

Ursäkta, men det är ju precis vad som brukar definieras som "svaga grupper" i samhället.

Varför är det helt plötsligt så okej att förtrycka just DESSA "svaga"?

Borde inte hela etablissemanget värna om de "svaga grupper" som röstar på SD och ND och se till att deras åsikter respekterades och att de inte provoceras?

Bevisligen är det skillnad på folk och folk:

Vi bör värna folk som tycker att Lars Vilks skall mördas för att han ritade en hund, men vi skall hata människor som tycker att alla invandrare borde kunna visa samma pass när de kliver av flygplanet i Sverige som de visade när de klev på flygplanet hit...???

Thursday, March 11, 2010 12:07:00 am  
Blogger Prometheus said...

Zebris, det är fler än två miljarder dårar här på jorden, tyvärr. Alla som låter sina liv dikteras av en påhittad allsmäktig figur lider av en rädsla för att själva våga ta steget ut i myndigheten, att själva våga ta ansvar för sina liv, i relation till sina medmänniskor.

Dan, jag hoppas verkligen att dina mordiska tankar inte någonsin får några uttryck annat än i denna spalt och jag önskar verkligen att du förmådde uttrycka din kritik av religionerna på annat sätt. Nu tar du bara efter det som du kritiserar, vilket inte hedrar dig.

Du sista anonyma kommentator förmår inte se hur de partier som du menar värnar de svaga bara utnyttjar konflikter mellan olika grupper för att själva piska upp en hatstämning mellan dem. Naturligtvis ska vi ställa krav på alla som befinner sig i vårt land att respektera lagar och det demokratiska systemet. Tyvärr har det ju visat sig att representanterna för SD och ND själva har lite svårt med dessa saker. Dessutom stöder de inte den demokratiska och öppna rättstaten utan vill införa ett slags apartheid-liknande system där vissa fråntas sina medborgerliga rättigheter. Dessa partier erbjuder inget stöd för några svaga grupper, tvärtom.

Thursday, March 11, 2010 10:28:00 am  
Anonymous Anonymous said...

"lider av en rädsla för att själva våga ta steget ut i myndigheten, att själva våga ta ansvar för sina liv, i relation till sina medmänniskor"

Nu går du mot personliga påhopp och det är en klassiker som de flesta ateister kör när de inte har några svar, jag lider inte utav någon jävla rädsla, jag har kommit långt i mitt unga liv än de flesta 20 åringar i världen, oc jag tar visst då ansvar för mig själv och mina medmänniskor, och jag personligen tycker jag gör det bäst igenom Islam, för mig så finns det inte någon finare religion som lär ut kärlek och respekt som Islam gör.

Om du ser på alla inlägg jag skrivit, har jag någonsin kallat dig för en dåre eller påstått att du skulle vara mindre intellektuell än mig? Har jag förhöjt mig och dumförklarat dig? Så vad ger dig rätten att tro du att kan och vet bättre än mig? Eller ska jag börja kalla dig för dåre som inte har någon tro närvarande i sitt liv?

Vad är det som får icke troende ateister, att säga att dem visst vet bättre än de troende, och dumförklarar hela bunten? Ni kan ju bara tala om för er själva vad som känns rätt för er och inte andra. Som jag sagt innan, visst ska ni tro på en viss sten så gör det! Men släng inte tillbaks dem stenarna på oss som inte följer det du följer.

Vad är det som får dig att tro att jag är okapabel i att skapa relationer till mina medmänniskor eller att jag inte kan ta ansvar för de relationer jag väl har?

För det jag gör när jag kommenterar det du skriver, är att sträcka ut en hand, hand på ett fredligt sätt, man behöver inte alltid ha samma åsikter, men diskutera kan väl både parterna göra utan att den andra skall dumförklara en?

Bättre än så kan du herrn.
Försök istället vidga dina perspektiver, och se livet ur olika vinklar, och lär dig att också lyssna på dina andra medmänniskor som har en annorlunda syn på livet istället för att dumförklara dem och gå till personlig angrepp.

/zebris

Thursday, March 11, 2010 4:42:00 pm  

Post a Comment

<< Home