Friday, November 03, 2006

Fartblindhet

En längre tids letargi eller kanske snarare en tid fylld av andra saker som har gjort att man inte har tid att skriva... och nu när man till slut har tid igen är världen så förvirrad att man inte lyckas få någon ordning på ens tankar.

Vi har fått en ny regering, som har visat sig vara just så förfärlig som man kunde föreställa sig. Jag menar visserligen inte att den förra regereringen var i alla avseenden den bästa man kunde tänka sig, men den här har alla inslag av överklasshybris och förakt, eller kanske snarare oförstående, för vanliga människor, parat med ett totalt ointresse för frågor som rör miljö och hållbar utveckling som man kunde vänta sig av en moderatledd regering. Det som uppenbaras i den nya regeringen är just en miljöfientlig syn på trafik, industri; ett ointresse eller föraktifull inställning till utforskandet av arbetsmiljöfrågor (genom nedläggningen av arbetslivsintitutet) - som en kommentar från Colorado State University formulerar det:
Closing NIWL communicates that healthy work environments are no longer of concern in the nation that has been the indisputable international leader in this area for the past three decades.
Regeringens budskap är att överklassen ska få åka så mycket bil som möjligt, anställa lågavlönad arbetskraft som tar hand om deras små telningar och jagar bort deras skräp och frågor om arbetsmiljön ska jagas bort från den politiska agendan. Intressant är här Maria Abrahamssons (ledarskribent på moderata Svenska Dagbladet) lilla kommentar i nyhetspanelen i dagens nyhetsmorgon:
De senaste 15 åren i Sverige så har temperaturen stigit med en grad och jag måste säga att jag är rätt imponerad över svenska folket om det är så att man går och är djupt oroliga får nånting som kommer att hända om hundratals år framöver och det bottnar i en grads temperaturökning. Själv måste jag säga att jag är sån simpel människa. Jag är mer orolig vad som händer nästa månad, om två år...
Après nous le déluge...
Maria har naturligtvis rätt. Vi ska inte vara intresserade av saker som kommer att hända om hundra år. Problemet är att vi inte kan luta oss tillbaka och tänka i de termerna eftersom den enda grads temperaturölning som vi har fått de senaste 15 åren är i klimatologiska termer ganska drastiskt och om det fortsätter på samma sätt den närmaste tiden kommer även Maria och andra moderater att tvingas uppleva dramatiska förändringar. Framtiden är mindre avlägsen än vad blinda utvecklingsoptimister och bilkramare vill att den ska vara.

Dags att tänka om och det gäller inte bara moderater och de andra borgerliga partierna, utan även socialdemokraterna. Dags att ta miljöproblemen på allvar. Fartblindheten för den borgerliga regeringen är dock påtaglig och ett samhälle där girigheten går före allt (och där man nu återigen vill införa bonusar för statliga direktörer...) har man inte tid att tänka på sådana triviala och löjliga saker som klimatförändringar.

Jag skruvar lampan ner och bjuder frid...

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hon har aldig varit särskilt brigtht, fröken abrahamson. Dessutom ser hon ut att vara ond, hon skrämmer mig. Men säg det ont som inte har något gott med sig, om mina framtida barn är olydiga så kan jag ju alltid att hota med att maria abrahamson kanske kommer. Eller kommer de bli förstörda för all framtid då, de små knattarna? Om hon fanns i min garderob så skulle jag aldrig kunna somna.

Monday, December 25, 2006 11:38:00 pm  
Blogger Prometheus said...

Jag tror nästan samma sak faktiskt om Abrahamsson. Jag vacklar mellan att se henne som ond eller bara helt korkad. Man brukar ju dock inte säga om djur eller små barn att de är onda. Man måste på något sätt ha förvärvat något slags medvetenhet om konsekvenserna av ens handlande för att man moraliskt ska kunna ställas till svars. I Abrahamssons fall vet jag inte riktigt. Att hota dina barn med henne vore dock en förfärligt ond handling. Det skulle man inte vilja utsätta ens ens värsta fiender för...

Wednesday, January 03, 2007 9:09:00 pm  
Anonymous Anonymous said...

Åh, jag vet inte det? Tänk dig bara vad hon skulle kunna göra med Bush. Om han inte är snäll så bussar man abrahamson på honom! Ett sånt hot skulle ju få vem som helst att bli from som en hel liten kattunge.

Eller så bildar de en pakt och tar över världen.

Saturday, January 06, 2007 2:38:00 pm  

Post a Comment

<< Home