Wednesday, April 08, 2009

Snälla och fina poliser både här och där

Under demonstrationerna i samband med G20-mötet i London knuffar en polisman helt oprovocerat en man som faller handlöst till marken för att sedan dö i en hjärtattack...

Det verkar som att polisen i sådana här situationer tillåts agera ut sina uppdämda aggressioner och ta ut dem på den allmänhet som man är anställd för att hjälpa och skapa ordning för. I Sverige har vi sett det bl a vid kravallerna i Göteborg, vid gripandet av Osmo Vallo (som dog efter att två polismän hade hoppat på hans rygg och knäckt hans ryggrad - utan att bli fällda) osv.

Det är något mycket sjukt med ordningsmakten när sådana här saker får ske. Om inte den brittiska polisen snabbt ser till att utreda denna händelse och straffa den som är skyldig kommer ytterligare signaler skickas till polisen att det är helt i sin ordning att agera på detta sätt. I Sverige har vi i allmänhet så stort förtroende för ordningsmakten - både för polisen, rättsväsendet och för ordningsvakter att vi låter oss invaggas i den falska tron att allt är i sin ordning. Så länge Osmo Vallos mördare går fria kan vi inte vara säkra.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Exakt samma sak har hänt mig. Gick förbi nån hockeymatch (eller bandy kanske det var), uppenbarligen var det någon form av stök i närheten.

Går iallafall på en vall, förbi en rad poliser. Plötsligt knuffar en av dem till mig så jag ramlar nedför vallen och undviker nätt och jämnt en lerpöl... jag sa naturligtvis något i stil med "vafan gör du?!" och fick till svar att jag skulle hålla käften om jag inte ville följa med till stationen...

Kanske en piss i havet i jämförelse, men hade det varit en äldre gubbe de knuffade hade det kunnat gå illa. Det visar iallafall på otroliga attitydproblem - vad gör polisen bättre än "buset" ifall de själva beter sig så...

Wednesday, April 08, 2009 11:16:00 am  

Post a Comment

<< Home