Monday, February 06, 2006

Jyllandsposten, Kant och upplysning

En lite längre artikel om Jyllands-postens publicering av Muhammed- teckningarna finns nu på Wikipedia. Det är en verkligt farlig utveckling som vi nu går till mötes, med extremister på båda sidor som utnyttjar detta tillfälle att piska upp hat genom att spela på fördomar om den andra sidan. Jag ser gärna en större dialog mellan olika politiska och religiösa uppfattningar, men jag kommer inte att tumma på kravet på att få uttrycka även smädelser mot religioner. Ett av de stora problemen i denna konflikt är dock att den sk kristenheten har under en så lång tid bedrivit en så förfärlig politik gentemot de länder där islam är religion, så den geo-politiska motsättningen, med den neokolonialism som Bl a USA och Storbritannien bedriver utnyttjas i denna religiöst färgade konflikt. De odemokratiska och människofientliga regimerna i mellanöstern använder sig dessutom av den folkliga vreden mot skymfandet av Muhammed för att skyla över den förfärliga interna politiska situationen. Våldsspiralen fortsätter.

Grundläggande är dock alla människors rätt att tänka och uttrycka sig fritt om vad som helst, även om religioner, så länge man inte uppmanar till våld mot någon. Pastor Green var här i ett gränsland då han faktiskt åtminstone önskade att homosexuella skulle drabbas av någon typ av bestraffning (vilket också mycket riktigt har använts av högerextremister i deras hatpropaganda mot homosexuella). Något sådant har dock inte skett i fallet med Jyllands-posten. Här uppmanas inte till något våld mot muslimer. Jag upprepar vad jag har sagt tidigare: Bilderna är taffliga, men rätten att publiceras kvarstår. Jag försvarar också min egen rätt att uttrycka mitt förakt för en religion som fasthåller de enskilda människorna i träldom. Jag har samma förakt för all fundamentalism och jag ser med fasa mot den utveckling mot ett återupplivande av kristna dogmer i väst, med en tilltagande religiös fundamentalism och anti-scientism i så ”upplysta” länder som USA och jag är lika ledsen och förskräckt när jag ser den religiösa fundamentalism och den tilltagande extremismen även bland judar i Israel.

Världen är på väg bakåt. Människor strävar tillbaka från den upplysning som Kant talade om som människans bemyndigande. Vi flyr den frihet som vi efter så lång tid, genom seklerna har tillvunnit oss. Men låt oss hoppas att religionerna och de fundamentalistiska tankesystemen kan bekämpas. Låt oss vända tillbaka till Kant:

Upplysning är människans utträde ur hennes självförvållade omyndighet. Omyndighet är oförmågan att göra bruk av sitt förstånd utan någon annans ledning. Självförvållad är denna omyndighet om orsaken till densamma inte ligger i brist på förstånd, utan i brist på beslutsamhet och mod att göra bruk av det utan någon annans ledning. Sapere aude! Hav mod att göra bruk av ditt eget förstånd! lyder alltså upplysningens valspråk.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home